Методичні
рекомендації щодо планування діяльності, ведення документації та звітності
практичних психологів загальноосвітніх навчальних закладів.
Планування діяльності практичних
психологів і соціальних педагогів здійснюється відповідно до рекомендацій Міністерства
освіти і науки України, за річним та щомісячним планом роботи наказ від. 28.12.2006 № 864 (додатки 1-2).
Річний план роботи є окремим розділом річного плану роботи навчального
закладу.
При
складанні річних планів роботи необхідно враховувати:
•
участь у реалізації державних (регіональних, місцевих) програм наказів та
рішень колегій Міністерства освіти і науки України;
•
пріоритетні напрями діяльності навчального закладу та запити педагогічного
колективу;
•
специфіку роботи з учнями (дітьми) на кожному віковому етапі їх розвитку;
•
спеціалізацію і рівень кваліфікації практичного психолога (соціального
педагога) навчального закладу.
Статистична звітність (наказ від.
28.12.2006 № 864 додаток 3) практичним и психологами (соціальними педагогами)
навчальних закладів здійснюється за семестр у визначені терміни.
Звітність
здійснюється за нормативами часу на основні види роботи практичного психолога
та соціального педагога (наказ від.
28.12.2006 № 864 додаток 4).
Практичним
психологам і соціальним педагогам навчальних закладів необхідно вести таку документацію:
•
індивідуальні картки психолого-педагогічного діагностування (наказ № 864 від.
28.12.2006 додаток 9);
•
протоколи індивідуальних консультацій (наказ від.
28.12.2006 № 864 додаток 10);
•
журнали проведення корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи (наказ від. 28.12.2006 № 864 додаток
12);
•
журнали психологічного аналізу уроків (наказ від.
28.12.2006 № 864 додаток 13);
•
журнали щоденного обліку роботи (наказ від.
28.12.2006 № 864 додаток
14);
•
крім того, необхідно мати тижневий графік роботи (наказ від. 28.12.2006 № 864 додаток 11).
Матеріали та документація практичного психолога і
соціального педагога згідно з наказом Міністерства освіти і науки України № 691
від 19.10.01 "Про затвердження Положення про психологічний кабінет
дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів" розподіляється
за категоріями:
• нормативно-правові документи: закони України,
постанови Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, накази,
розпорядження, Положення Міністерства освіти і науки України, управлінь
(відділів) освіти і науки місцевих державних адміністрацій щодо діяльності
психологічної служби системи освіти України;
•
навчально-методичні матеріали: підручники, навчально-методичні посібники,
збірники методичних рекомендацій, навчальні програми (плани), фахові періодичні
видання тощо;
•
довідково-інформаційні матеріали: матеріали науково-практичних конференцій,
семінарів, нарад, тематичні проспекти (буклети), доповіді, виступи на педрадах,
навчально-тематичні плани роботи з учнями (дітьми), педагогічними працівниками,
батьками тощо;
•
обліково-статистичні документи: облік товарно-матеріальних цінностей кабінету,
плани роботи практичного психолога та соціального педагога на рік (тиждень),
форми статистичної звітності встановленого зразка тощо;
•
матеріали для службового використання: індивідуальні картки
психолого-педагогічного діагностування, журнали консультацій, протоколи
корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи, матеріали
психолого-педагогічних консиліумів, тексти (ключі) тестових методик,
опитувальники, анкети, бланки відповідей тощо.
Доступ
до обліково-статистичних документів та документів для службового використання
регулюється практичним психологом, соціальним педагогом відповідно до положень Етичного кодексу
психолога (за винятком офіційних звернень правоохоронних і судових органів).
Крім
того, в кабінеті практичного психолога і соціального педагога має бути наступна
інформація: список телефонів (адреси) місцевих спеціалізованих центрів, служб,
консультацій медико-психологічного профілю; телефони (адреси) районного
(міського), обласного центрів практичної психології і соціальної роботи
(методистів-психологів). Додатково рекомендується мати список робочих
(домашніх) телефонів працівників соціально-психологічної служби району (міста),
список літератури психолого-педагогічної тематики, що є у бібліотеках шкіл
району (міста).
Вимоги до плану роботи практичного
психолога та соціального педагога ЗНЗ
1.
Під час складання плану роботи необхідно брати до уваги: мету та завдання
навчально-виховної діяльності закладу освіти, ураховує особистісну тему, пріоритет прав та інтересів дітей, нормативи розподілу часу на
кожний вид діяльності (лист Міністерства освіти і науки України від
27.08.2000р. № 1/9-352).
2.
План роботи складається на періоди: перспективний (на навчальний рік), робочий
(на тиждень), календарний (на цикл занять).
3.
План роботи на рік включає наступні розділи:
• вступ містить відомості про склад психологічної
служби в закладі освіти, перелік нормативно
правових документів, з якими керується психологічна служба закладу.
Аналітична частина:
Містить аналіз роботи психологічної служби закладу освіти за попередній
навчальний рік, пріоритетні напрями роботи служби в попередньому навчальному
році.
В аналітичній частині слід надати
інформацію про:
- діяльність згідно з планом. Що не було виконано, з яких причин;
- дослідження (вказати тематику);
- всі обстеження дітей, співробітників та батьків з висновками згідно з
результатами та аналізом ;
- роботу з програмами (авторськими, районними, міськими, обласними,
всеукраїнськими,
Національними);
- участь в атестації педагогічних
працівників закладу освіти;
- підвищення власної кваліфікації та
атестацію;
- прогнозування розвитку ситуації на майбутнє, заходи і засоби, необхідні
для поліпшення ситуації;
- як змінилася ситуація внаслідок виконання певної роботи ( просвітницької,
профілактичної, колекційної, розвивальної).
Під час проведення аналізу
результатів діяльності практичний психолог і соціальний педагог повинен зібрати
інформацію про результати стану й розвитку психологічної служби закладу освіти,
сформулювати загальні й специфічні для даного навчального закладу цілі діяльності;
Ціліспрямовуча частина.
Згідно „Положення про ПС
в системі освіти України ” психологічна служба в системі освіти с складовою
частиною державної системи охорони здоров’я громадян України. З метою виявлення
та створення умов для розвитку особистості основними умовами діяльності ПС є:
Мета і задачі:
Згідно з проведеним аналізом роботи психологічної служби за попередній рік
завданнями наступного року можуть бути, наприклад:
-
оптимізація навчально-виховного процесу, поліпшення
психологічного клімату в педагогічному колективі;
-
профілактика дезадаптації новоприбулих дітей;
-
психологічний супровід дітей «групу ризику»;
-
профілактика застрогнення кризи 3-х років;
-
психологічна підготовка дітей до школи тощо.
•
мета й основні завдання освітнього процесу та діяльності
соціально-психологічної служби навчального закладу на новий навчальний рік
(завдання діяльності, зорієнтовані на суб’єктів освітнього процесу; завдання
діяльності, пов’язані з психологічним супроводом науково-методичного
забезпечення навчально-виховного процесу як на основі внесення необхідних змін
у традиційну структуру і зміст діяльності навчального закладу, так і апробації
інноваційних технологій, а також відповідно до програми розвитку даного
навчального закладу; завдання, пов’язані з удосконаленням системи організації
власне діяльності практичного психолога та соціального педагога, забезпечення
необхідних організаційних, науково-методичних, морально-психологічних умов,
інформаційно-аналітичних матеріалів у діяльності на новий навчальний рік).
Змістова
частина
Цю частину плану зручніше заповнювати у вигляді таблиці, приклад якої
наводимо далі.
Заходи мають бути спрямовані на досягнення цілей і
реалізацію завдань річного плану роботи.
При плануванні роботи рекомендоване
використовувати методичні рекомендації «КВНЗ ХАНО»:
«Аспекти аналітичної діяльності як складова
професійного становлення працівників психологічної служби системи освіти.»
Харків, 2010р наприклад:
1. Адаптація учнів
1.1 Адаптація учнів 1
класу
1.2.
Адаптація учнів 5 класу
2.
Психологічний супровід розвитку обдарованості учнів
3.Соціально-психологічний
патронат
4.Психологічна
підтримка соціалізації та життєтворчості учнів
5.Забезпечення
психічного здоров’я учасників НВП
6.Психологічний
супровід діяльності педагогів.
7.Опанування
науково-методичної теми закладу та супровід педагогічних іновацій
8.
Самоосвіта та підвищення професійної компетентності.
9.
Психологічний супровід управління НВП в закладі
10.
Психологічний супровід дітей групи ризику.
Наприклад:
№
з/п
|
Програми роботи служби, та їх
змістовні складові частини
|
Завдання, що виконується
|
Термін реалізації
|
Учасники та об’єкти
дослідницької або практичної діяльності
|
Методичний інструментарій
|
1.
|
Адаптація учнів до кризових освітніх ситуацій
|
Створення умов для збереження здоров’я, формування
ключових компетентностей та особистісного розвитку учнів
|
Протягом року
|
Учні, вчителі, класні керівники 1, 5 класів, батьки
|
Тестування, аналіз діагностики, консультації,
психологічна просвіта, корекційно-розвивальна діяльність
|
1.1
|
Адаптація учнів 1 класу
|
Протягом року
|
|||
Діагностика готовності першокласників до шкільного навчання
|
Раннє виявлення категорії дітей які потребують допомоги у розвитку
навчальних навичок
|
серпень - вересень
|
учні 1 класу
|
Діагностичний блок на основі батареї тестів Овчарової
|
|
Діагностика готовності першокласників до шкільного навчання
|
Запобігання невротизації першокласників
|
жовтень –
квітень
|
Діагностична батарея
Проективне малювання „Школа звірів”, „Малюнок сім’ї звірів”, соціометрія
|
||
Діагностика рівня розвитку пізнавальних здібностей учнів
|
Профілактика шкільної дезадаптації учнів, розвиток обдарованості дітей
|
січень –
травень
|
Тест розвитку логічних операцій КТТМ Торенса
|
||
Адаптація учнів 5 класу
|
Протягом року
|
Учні 5 класу
|
|||
2.
|
Психологічний супровід розвитку
обдарованості учнів
|
Створення умов для розкриття і
розвитку інтелектуальних та творчих здібностей учнів, сприяння успішній
соціалізації учнів
|
Термін реалізації
|
Учасники та об’єкти
дослідницької або практичної діяльності
|
Тестування, опитування, аналіз,
діагностика, консультації, психологічна просвіта, корекційно-розвивальна
діяльність
|
Просвіта педагогічного колективу щодо проблеми обдарованості та стану
виявлення і супроводження обдарованих дітей
|
Створення умов для об’єктивної оцінки обдарованості учнів закладу
|
Жовтень
|
Вчителі
|
Аналітична довідка для керівників МО
|
|
3.
|
Психологічний супровід щодо
професійного самовизначення учнів
|
Створення інформаційного
простору для розкриття і розвитку інтелектуальних та творчих здібностей
учнів, їх профільній спрямованості
|
Термін реалізації
|
Учасники та об’єкти
дослідницької або практичної діяльності
|
Тестування, опитування, аналіз,
діагностика, консультації, психологічна просвіта, корекційно-розвивальна
діяльність
|
Пропонуємо
циклограму роботи практичного психолога на навчальний рік.
Описуючи основні напрями
діяльності психолога в запропонованій циклограмі, використовуються умовні
позначки:
Д- діагностична діяльність
КБ- консультування батьків
КП – консультування педагогів та адміністрації
Р – розвіваюча та консультативна робота зі
школярами
А – аналітична діяльність
Основний напрям діяльності:
·
планування роботи на рік та І семестр
·
методична робота з класним керівником,
вихователями
·
початок супровідної роботи в паралелі
перших класів ( по адаптації дітей в ДНЗ)
1-2 тиждень
Від діяльності
|
Зміст діяльності
|
Д
|
|
КБ
|
|
КП
|
Дивись далі
у методичних рекомендаціях «КВНЗ ХАНО»
«Аспекти аналітичної діяльності як складова професійного становлення
працівників психологічної служби системи освіти.» Харків, 2010р
Рекомендовані методики :
Психологічне забезпечення
профільного навчання
n Завдання:
n 1.
Моніторинг і своєчасне усунення можливих нерівномірностей розвитку учнів.
n 2. Поглиблена профорієнтація учнів.
n 3. Психологічна діагностика при відборі
учнів у профільні класи.
методики
n Опитувальник Йовайши (схильність до
різних сфер професійної
n дальності)
n Опитувальник "За і проти"
(професійні схильності і переваги)
n Опитувальник професійних переваг
(за Холландом)
n Опитувальник виявлення кращих завдань
праці.
n
Опитувальник
для вивчення провідних мотивів профдіяльності.
n
Оцінка
емоційної сфери (методика Спілбергера)
n
-Самооцінка станів тривожності,
фрустрації, агресивності й ригідності (методика М. Айзенка)
n
- Діагностика схильності до стресів (методики Дж.Дженкінсона)
n - Діагностика рівня невротизації
(методика Л.Вассермана)
Обдарованість
Методики:
§
Тест Равена (виявлення рівня інтелекту).
§
Тест Торренса (виявлення рівня оригінальності мислення),
§
Тест «Пізнавальна активність»,
§
Тест Девіса (визначення рівня креативності).
§
Определение
специальных способностей с помощью
наблюдения за детьми, анкеты Савенкова
§
тест Амтхауэра
§
Методика на выявление мотивационной структуры учебной деятельности
школьника
Внести до
плану роботи діагностику учнів за комплексом методик щодо виявлення соціальної
обдарованості учнів 10.-х класів. (лютий-березень). Підготовку до
олімпіади по психології, а також до МАН.
Адаптація
учнів
Методики:
Діагностичний блок на основі
батареї тестів Овчарової
Готовність до школи
Методики:
·
Орієнтований тест Керн-Йїрасек на визначення
функціональної готовності дітей до шкільного навчання.
·
«Розфарбування фігур» методика Н.Я.Чутко.
·
«Зразок і правило» методика Л.Л.Венгер.
·
«Заселення будинку» методика І.І.Аргинської.
·
Дослідження особливостей
дрібної моторики.
·
Методика Р.В.Овчарової.
Для практичних психологів
ДНЗ:
Діагностика емоційної сфери
·
Тест тривожності Р.Темпла, В. Амена.
·
Тест Бака «Дім, дерево, чоловік»
·
Методика «Веселий – пахмурний »
·
Методика САТ
·
Тест –анкета на визначення типу
нервової системи та темпераменту.
Взаємозв’язок дитини з однолітками, батьками,
вихователями
·
Рисувальні проби : « У дитячому садку» ,
«Новий дитячій садок», «Мій вихователь», «Малюнок сім’ї» та інші.
·
Метод
спостережень
·
Опрісник
виборчого відношення до однолітка Т.Репиної
Діагностика
когнітивної сфери
·
Тест розумового розвитку Бине-Симона
Діагностика шкільної зрілості за
тестом Керна-Йирасека
Діагностика рівня розвитку тонкої моторики та координації
« Око - рука» за методиками:
·
«Домик» Н.И. Гуткиної
·
«Доріжки» Л.А. Венгер
Діагностика рівня розвитку психомоторних дій:
·
Тест М. Гуревича та Н. Озерецкого
Діагностика самооцінки
·
Методика «Дробинка» Дембо-Рубенштейна.
Діагностика мотиваційної сфери (домінуючий мотив)
·
Методика «Читання казки»
·
Опрісник Т.А. Нежнової
Внести до плану роботи діагностику обдарованості дітей ,
·
Діагностика творчого мислення. (Тест
призначений для дітей 5-9 років.)
також роботу щодо соціального захисту дітей
пільгових категорій.
Дивись далі у методичних
рекомендаціях «КВНЗ ХАНО» «Аспекти
аналітичної діяльності як складова професійного становлення працівників
психологічної служби системи освіти.» Харків, 2010р.
Для соціальних педагогів
Структура плану для
соціальних педагогів не змінюється .
Требо запланувати роботу щодо соціального захисту дітей пільгових
категорій у ЗНЗ:
конкретний захід , строк виконання,
відповідальний. Включити до плану роботи на рік :
·
Заходи щодо виконання програм
·
Робота по оздоровленню дітей пільгових
категорій
·
Працевлаштування дітей пільгових
категорій
·
Контроль за виплатами на дітей-сиріт та дітей, позбавлених
батьківського піклування,
·
Контроль за використанням фонду загальнообов’язкового навчання дітей
пільгових категорій
Для соціальних педагогів не може бути діагностичної
роботи за тестами ( тільки спостереження, анкетування). Нагадую , що робота з
обдарованою дитиною включає в себе створення банку наступної обдарованості :
. Художньо-образотворча
· Музична
· Літературна(філологічна)
· Артистична(емоційно-зображувальна )
· Технічна
· Лідерська(організаторська)
· Спортивна(фізична)
· Музична
· Літературна(філологічна)
· Артистична(емоційно-зображувальна )
· Технічна
· Лідерська(організаторська)
· Спортивна(фізична)
(цій банк створюється за допомогою анкетування
класних керівників, батьків, учнів а не
діагностичної роботи)
Діагностичною роботою щодо пошуку
обдарованої дитини займається практичний психолог.
Немає коментарів:
Дописати коментар